המטרה
להקנות לארגון / לחברה כלים, שיטות ומתדולוגיות חדשנות בתחומי פיתוח מוצרים / שירות חדשים, פתרון בעיות טכנולוגיות, שיווק ופרסום.
לא תמיד ברור ההבדל בין חדשנות לבין מו"פ (מחקר ופיתוח). עד לא מזמן, רוב הארגונים דברו במושגים של מחקר ופיתוח המוליך לפריצות דרך טכנולוגיות או לפריצות דרך בתחומי החדשנות המוצרית.
בשנים האחרונות, נראה שהתפיסה נוטה לכיוון של תהליכי חדשנות רחבים הכוללים בתוכם גם תהליכי מו"פ.
בנושא זה נעשו לא מעט מחקרים ובחלק מהמקרים מוכח ברמת מובהקות גבוהה כי קיים קשר בין ארגון שמאמץ שיטות, כלים ואסטרטגיית חדשנות לבין הצלחת הארגון.
צריך גם לזכור שחדשנות היא מילה נרדפת להרס הקיים. כלומר, כדי להכניס חדשנות לארגון יש צורך לוותר על חלק מהדברים הקיימים, בהנחה שלא מקימים מסגרות חדשות. על כן מדובר בתהליכי שינוי חוצי גבולות בארגון לא פשוטים והסדנאות המוצעות מטפלות גם בהיבטים של הולכת שינוי בארגון.
רקע והנחות יסוד
הכוונה לגבש ולהטמיע צוות חדשנות ופורמטים של חדשנות המותאמים לחברה ולענף שבו היא פועלת.
לחברה אין בהכרח מנגנוני חדשנות / מו"פ וגם אין לה בהכרח צוות חדשנות מפעלי.
לרוב המנהלים יש השכלה כללית בנושאי אסטרטגיה עסקית וחדשנות.
מטרת הפעילות, בהתאמה לסוג הארגון
לימוד עקרונות חדשנות עסקית.
סקירת כלי חדשנות מוצרית / תהליכית / טכנולוגית / עיצובית.
לימוד אסטרטגיות חדשנות והטמעת אסטרטגית חדשנות נבחרת, בין היתר:
- לימוד כלי חדשנות שנבחר - ראה בהמשך טבלה המפרטת את כלי החדשנות.
- הקמת והטמעת צוות חדשנות.
- הקמת והטמעת מערכת תמריצים ותגמול בנושאי חדשנות
- הקמת והטמעת מערכת סביבתית תומכת - מקומות, אתרי אינטרנט וכד'.
- לימוד תהליכי שינוי ואיך מחוללים שינוי מוצלח.
חוויה מגבשת ומהנה למשתתפים.
למי מתאימה הפעילות?
המשתתפים: העבודה תבוצע עם צוות היגוי שיקבע, המהווה את הצוות המוביל בחברה, הרלבנטי לגיבוש נושאי החדשנות והמו"פ ותשתית להקמת צוות חדשנות מפעלי.
לוח הזמנים והתהליך
משך הפעילות: הפעילות תותאם לארגון בהתאמה למצבו הנוכחי ולמיצוב העתידי שלו.
שלב א' - פגישת הכרות ותיאום (ללא חיוב כספי) עם מנכ"ל החברה, מנהלת ההדרכה / משאבי אנוש, ומנהל ההנדסה או המו"פ, שיוביל את תהליך הטמעת צוות החדשנות המפעלי. בפגישה נערוך היכרות ובה בין היתר נתאים את תכני הסדנאות והלו"ז, יוצג הצוות או נגבש את הרכב הצוות.
שלב ב' - ראיונות אבחון עסקי ואיפיון תחומי הפעילות לחדשנות - לרבות תיאום ציפיות.
שלב ג' - קיום סדנאות ובהן נציג מגוון דומאות של אסטרטגיות חדשנות, מחקרי חדשנות בארגונים שונים, חלקם רלבנטיים, נציג מדדים ל- ROI (Return On Innovation), נבחן את האסטרטגיה של הארגון ושל החדשנות בו וניישם את אסטרטגיית החדשנות שתיבחר. נלמד איך מחוללים שינוי מוצלח.
שלב ד' - הטמעה. |